Bismillahirrahmanirrahhim sebagai pembuka kata.

Selamat Datang ke blog saya yang tak seberapa ni.Bukan untuk menunjuk apa yang ada cuma sekadar untuk berkonsi beberapa cerita dan sebagai satu coretan kenangan buat diri saya sendiri dimasa hadapan.Boleh panggil saya Ain!!Umur 27 tahun (2015).Selamat berkenalan semua... =)


Terima kasih kerana sudi membaca.

Thursday 14 February 2013

Doorgift kahwin murah hanya RM1

Assalamualaikum,

Baru hari ni berkesempatan nak menulis.Sebelum ni sebok dengan persiapan majlis.Alhamdulillah walimah saya pada ahad lepas berjalan dengan lancar.Cuaca yang sangat redup menjadikan suasana dalam dewan tu tak panas.Tapi kali ni saya nak kongsi doorgift yang saya buat untuk para tetamu dewasa.Harga semua sekali untuk satu doorgift hanya RM1.Murahkan?

Apa yang ada dalam beg tu?Ni dia.....

Paper bag = RM2.20/10pcs bermakna 1 bag 0.22 sen.Yang saya beli kat sin yin semua house.Bag ni tinggi dan muat la untuk letak barang-barang yang saya nak letak.Lagi elok daripada beg besar isi dalam dia xde pape.Jadi lebih elok yang betul-betul boleh muat.

Bahulu = RM7.50/40biji ...Bermakna sebiji 0.18 sen.Tapi sekali dengan plastik saya anggar 0.20 sebiji.Plastik pun murah.3.60/300 helai.Bahulu ni kalau beli tempah sangat mahal.Jadi saya guna bahulu yang jual dalam tupperware.Size dia pun besar dan siyes bahulu dia sedap.Kalau sape-sape yang dok area gombak boleh cari bahulu ni kat nsk wangsa maju.

Asam = RM4.80/60pcs..Yang ni saya beli kat nsk jugak.Dalam 1 packet ade 3biji.Dia dah memang pack kan 3 biji dalam satu packet ade 60pack.Paham x?Susah la nak terangkan.huhuJadi untuk 3 biji asam tu harga dia 0.08sen

Limau = RM24/56biji..Harga satu biji lebih kurang 0.45sen.Kahwin pun masa tahun baru cina.Jadi saya bagi la buah limau.Tapi kena beli lebih sekotak sebab takut ada yang busuk.Alhamdulillah 7 biji je yang busuk.Tapi tak cukup jugak sebab dalam kotak tu ada yang tak sampai 56biji.Kalau korang nak bagi buah pun ok.Saya cadangkan bagi epal.


Paper bag = 0.22
Bahulu = 0.18
Asam = 0.08
Limau = 0.45

Total semua = 0.93sen untuk satu doorgift.Limau tu pun dah cukup memenuhkan dan memberat bag tu.Yang ni je la bajet saya untuk doorgift.Kalau seribu jemputan doorgift pun seribu jugak.Jagi berjimat sehabis mungkin.

Untuk kanak-kanak saya bagi aiskrim mangkuk 0.99sen.Yang ni yang paling dapat sambutan.Orang dewasa pun nak skali.cmno?Tapi ok la bila tengok semua best je dapat doorgift dari kami.Jadi setakat ni je yang saya boleh kongsi.Ada ape-ape nanti saya share lagi....

Wasalam

Terima kasih kepada yang datang walimah saya..
Kalau nak idea apa yang benda yang nak bagi untuk doorgift boleh tengok SINI dan SINI

To my beloved husband : Thanks sebab banyak tolong untuk walimah kite ni.Susah senang bersama..Bahagia sampai ke syurga.amin.....



12 comments:

  1. salam..macamana nak contact sis ye..? atau email sy di putywashere@yahoo.com sy nak buat tempahan..terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam.maaf.saya tak ambik tempahan..Yang ni doorgift saya masa majlis kahwin saya dulu.saya share je mane tau boleh buat rujukan.

      Delete
  2. Salam, nk tny..packaging mmg sendiri ke?brape lama ye siap kalo utk 1000 org?thank you :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tak pasti berapa lama sebab saya buat sikit-sikit.klu ade masa saya usik.packing bahulu je.klu nak fokus pada tu je sehari je dah siap.Tak lame pun.buat sorang-sorang pun boleh.bila dah siap terus masukkan dalam paper bag.yang tu memang sekejap je.susun paper bag tu pastu masukkan jer.serius sekejap jer.

      Delete
  3. wah! cx tgh pening nk isi ape dlm paper bag. ade idea lain tk? huhu mjls lg 2bln ni. ngeee.

    ReplyDelete
  4. Salam..hai semua..sebelum tu sy nak mintak maaf pd tuan blog..izinkan sy membantu yg ingin saving bajet.sy shima..sy ade terima tempahan utk buat goodies ni..ikut bajet uolls..brp pun bajet xkisah..tp jgn la RM100 utk 1,000 unit! oh mana nak cari.hehe..sy dulu pun buat goodies kawen sendiri je..lbh kurang RM500 dpt buat goodies utk 1,000 org! blog dlm proses lg.sy faham je..nak kawen ni bnyak pakai duit.isi dalam sekali dengan bungkus siap untuk uolls.kalau nak tinggal emel kat ratu_fansuri88@yahoo.com.harap membantu.

    ReplyDelete
  5. Salam..nak tanye sket boleh..? Plastik bungkus bahulu tu beli kat mane ye..? Kecik je ek plastik dia..? Terima kasih.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Plastik tu boleh cari kt supermarket atau pun kdai biasa.beli plastik yg selalu org wat bungkus sambal klu kt kedai tu..biar muat2 je bahulu tu..ade je plastik yg kecik....selalunya senang nk dpt.tp plastik bahulu tu sy guna sealer utk tutup..klu nk staple pn boleh..

      Delete
    2. Tak silap sy beli kt nsk wangsa maju....

      Delete
  6. hnz ennterprise kad kahwin5 June 2014 at 13:44

    Printed brown paper bag / colorful kraft paper bag / white paper bag ada dijual di hnz enterprise kad kahwin. Boleh check facebook kami

    ReplyDelete
  7. Salam...kalau saya boleh tau asam yg digunakan tu asam yg jenis mcm mana ye ? TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asam jawa bergula. Boleh tgk kat sini.http://haryanicollection.portalusahawan.com/asam-jawa-bergula-p-8.html. tp sy jenis yg dh packing 1 pack ade 3 biji.....

      Delete