Bismillahirrahmanirrahhim sebagai pembuka kata.

Selamat Datang ke blog saya yang tak seberapa ni.Bukan untuk menunjuk apa yang ada cuma sekadar untuk berkonsi beberapa cerita dan sebagai satu coretan kenangan buat diri saya sendiri dimasa hadapan.Boleh panggil saya Ain!!Umur 27 tahun (2015).Selamat berkenalan semua... =)


Terima kasih kerana sudi membaca.

Thursday 18 September 2014

Kesalahan yang dilakukan pengantin ketika majlis perkahwinan

Assalamualaikum,

Saje je nak kongsi kesalahan ni yang kadang2 kita tahu tapi kita buat tak tahu sebab ungkapan "kahwin hanya sekali". Ungkapan tu tak boleh dijadikan alasan. Islam tetap islam. Dosa tetap dosa. Mungkin ada yang tahu tapi dah buat marilah kita sama2 bertaubat.

Kesalahan 1
Make up berlebih lebihan-

Firman Allah Swt:
“Dan janganlah kamu berhias (di depan lelaki bukan mahram) dan bertingkah laku seperti orang-orang jahiliyyah yang terdahulu.”
(Surah al-Ahzab ayat 33)

Rasulullah saw sewaktu menerima baiah daripada seorang wanita Islam bernama Umaiah binti Ruqauyah telah memasukkan syarat agar meninggalkan amalan bersolek secara jahiliah sebagai suatu perkara yang mesti dipatuhi.

Rasulullah saw juga bersabda:
“Aku telah melihat di dalam neraka, aku melihat kebanyakan penghuninya wanita. Sebabnya mereka sedikit yang patuh pada Islam dan Rasulnya, kurang taat kepada suaminya dan kuat bersolek.”

Kesalahan 2
Tidak menutup aurat


Kesalahan 3
Memakai inai

Kesalahan 4
Mak andam(lelaki)

Kesalahan 5
Mencukur kening, memakai rambut palsu dan memakai bulu mata palsu

Kesalahan 6
Bersalaman dengan bukan muhrim

Kesalahan 7
Meninggalkan solat

Kesalahan 8


No comments:

Post a Comment