Bismillahirrahmanirrahhim sebagai pembuka kata.

Selamat Datang ke blog saya yang tak seberapa ni.Bukan untuk menunjuk apa yang ada cuma sekadar untuk berkonsi beberapa cerita dan sebagai satu coretan kenangan buat diri saya sendiri dimasa hadapan.Boleh panggil saya Ain!!Umur 27 tahun (2015).Selamat berkenalan semua... =)


Terima kasih kerana sudi membaca.

Friday 28 March 2014

Perbezaan 3 jenis pecal. Pecel jawa, pecel ayam dan pecel lele

Assalamualaikum,

Semalam saya ada share buat pecel jawa, jadi ade idea nak share perbezaan pecel ni dengan pecel yang lain.

Saya selalu sebut pecal bukan pecel. Ketiga-tiga pecel ni berasal dari indonesia.
Ape yang beza pasal 3 pecel ni?

  

Bahan:

Pecel jawa: Bahan2 terdiri daripada sayur sayuran dan ulam. Antaranya pucuk ubi, taugeh, tauhu goreng, kangkung, kacang panjang, timun dan tempe. Kadang2 boleh masukkan sengkuang jugak. Boleh jugak dimakan bersama dengan nasi himpit.

Pecel ayam: : Bahan utama ialah ayam goreng atau pun ayam panggang. Boleh disertakan sekali dengan timun atau sayur hijau lain seperti salad. Boleh jugak dimakan dengan nasi putih.

Pecel lele: Ayam goreng atau ikan goreng.Untuk tambahan boleh disertakan sekali dengan kacang panjang dan timun. Boleh juga dimakan dengan nasi putih.

Kuah:

Pecel jawa: Menggunakan kuah kacang.

Pecel ayam: Sambal cili.

Pecel lele: Sambal lele atau sambal cili.

Tempat popular ( yang saya tahu)

Pecel jawa: Kawasan selangor di sabak bernam, kuala selangor, dan tanjung karang.

Pecel ayam: Terengganu

Pecel lele: Tak berapa tahu tapi kat ayam penyet seksyen 7 shah alam popular dengan makanan ini.

Ok. Itu jer.




1 comment:

  1. ketiga2 jenia pecal ni Zara mmg suka ! Feverate pegi restoran jawa.. fuuuuuhhh.. sodap !

    JOM JOIN Mini Ga PERTAMA Zara.. ada monopod & wang tunai di sediakan kpd pememnang tau ! yeeehaaa ! =D
    http://mr-mrshafiezy.blogspot.com/2014/03/mr-mrs-hafiezy-mini-giveaway_28.html

    ReplyDelete