Bismillahirrahmanirrahhim sebagai pembuka kata.

Selamat Datang ke blog saya yang tak seberapa ni.Bukan untuk menunjuk apa yang ada cuma sekadar untuk berkonsi beberapa cerita dan sebagai satu coretan kenangan buat diri saya sendiri dimasa hadapan.Boleh panggil saya Ain!!Umur 27 tahun (2015).Selamat berkenalan semua... =)


Terima kasih kerana sudi membaca.

Tuesday 21 October 2014

Diari Hamil : Pengalaman setiap trimester

Assalamualaikum,

Sambungan.....

Alhamdulillah sepanjang mengandung dari awal sampai la sekarang (32 minggu) saya takde morning sickness. Muntah2. Cuma waktu2 tertentu je muntah. Tapi satu je yang saya alah. Ikan. Saya tak tahu kenapa. Kalau tengok ikan pun saya rasa nak muntah.

1st Trimester
Masa 1st trimester badan banyak sangat angin. Jadi memang tak selesa nak tidor. Perut rasa tak sedap sebab angin takmo keluar. Dari segi makanan plak selain ikan semua saya boleh sumbat sampaikan sebulan naik 3kg. Masa awal2 tu memang tak boleh lapar sikit mesti rasa pedih sangat perut. Jadi sehari berkali2 saya makan. Tak kawal langsung. Kalau ikut husband pi outstation confirm akan muntah dalam kereta sebab angin banyak sangat. Jadi memang dah prepare plastik muntah dah. Lagi satu saya tak boleh gi toilet awam sebab hidung saya sensitif memang tahap menghidu tu sangat kuat. Jadi kalau gi tempat2 tu memang kalau sebelum pregnant biasa je tapi dah pregnant ni bau dia tak sedap sangat. Kalau terpaksa pergi pun confirm akan muntah lepas tu. Cara saya nak hilangkan muntah setiap masa saya akan bawak vick. Jadi sebelum masuk toilet tu saya akan sapu vick kat hidung banyak2. Kalau dalam kereta pun rasa nak muntah memang vick adalah penyelamat.

2nd Trimester
Masa nak masuk 2nd trimester ni semua benda tu dah hilang. Rasa macam tak mengadung ye jugak sebab memang rasa biasa jer. Memang masa ni ade sedikit risau sebab masa ni saya tak rasa lagi baby gerak jadi tahu keadaan baby macamane. Ade sekali tu pergi klinik nurse cek perut tapi tak rasa lagi ade baby kat perut. Masa tu memang cuak sangat. Nurse pun terus refer saya gi klinik lagi satu untuk scan. Jadinya saya pun pergi. Alhamdulillah baby ok je. Saya rasa pergerakan baby pun agak lambat. Akhir kandungan nak masuk 5 bulan baru rasa. Macam orang lain masuk usia kandungan 4 bulan dah rasa. Perut pun kecik lagi. Masa ni bulan puasa alhamdulillah saya berjaya puasa penuh tanpa tinggal sehari pun. Masa puasa berat turun sikit. Lepas puasa naik balik. huhuhu. Kena gi klinik kesihatan setiap 2 minggu sebab berat naik. Akhir2 nak masuk trimester 3 baru kawal balek makan.

3rd Trimester
Sekarang dah masuk trimester 3.
Berat dah boleh kawal tapi akhir2 ni Helobin (HB)tak berapa nak cantik. Sekarang saya ade masalah kulit kering. Nanti saya share pasal benda ni. Malam susah tidur sebab kaki lenguh. Tapi baru je beli massage oil tanamera untuk hilangkan rasa lenguh. Nanti saya share pasal set bersalin plak ea. Yang lain setakat ni alhamdulillah. Doakan segalanya dipermudahkan ea.

Itu je
Wasalam

No comments:

Post a Comment