Bismillahirrahmanirrahhim sebagai pembuka kata.

Selamat Datang ke blog saya yang tak seberapa ni.Bukan untuk menunjuk apa yang ada cuma sekadar untuk berkonsi beberapa cerita dan sebagai satu coretan kenangan buat diri saya sendiri dimasa hadapan.Boleh panggil saya Ain!!Umur 27 tahun (2015).Selamat berkenalan semua... =)


Terima kasih kerana sudi membaca.

Wednesday 14 January 2015

Pengalaman berpantang

Assalamualaikum,

Saya berpantang kat rumah mak 2 minggu je. Lepas tu balek dungun berpantang sendiri. Tapi saya takde la berpantang beria. Meh saya cerita satu2.

Berurut
Berurut saya buat hari ke 6. Sape pernah baca entry saya mesti tau yang saya ambik pakej kat gmc sekali dengan berurut. Orang yang urut saya muda je. Muda dari saya. Dia nurse kat gmc jugak. Nama dia husna. Dia ni sebenarnya nurse fisioterapi. Jadi memang ada kelayakkan la nak berurut ni. Pakej saya ambik tu sekali dengan berurut, mandikan baby, bertungku dan berbengkung. Semua husna ni buat. Cerita pasal berurut, emm saya tak pernah berurut sebelum ni. Jadi ni memang kali pertama. Tapi kalau nak cakap sedap ke tak dia urut bagi saya biasa2 je. Dia urut tak kuat sangat. Sedang2 je. Saya tau ade yang lagi kuat. Dia urut satu badan. Dari kepala sampai kaki. Siap ikatkan rambut saya lagi dan pakai kan stokin.Minyak urut dia guna minyak afiat. Saya tak rasa sangat lepas urut. Rasa biasa je. Nak cakap badan lega tak pun. Rasa biasa je. Mungkin memang cara dia kot urut macam tu. Dia datang berurut rumah saya untuk 3 hari. Lepas je dari tu saya tak berurut dah. Nak cari jugak area dungun ni kot2 ade. Tapi tak cari2 lagi. Huhuhu...

Berbengkung
Berbengkung ni pun saya start pakai masa husna tu datang. Sebelum2 tu malasnya nak pakai. Husna ni la yang ajar saya pakai. Untuk 3 hari tu dia yang pakaikan. Lepas 2 tu saya minta tolong mak pakaikan. Tapi minta tolong mak pakaikan sekali je. Lepas tu saya pakai sendiri. Saya pakai baring dah ok sikit saya berdiri untuk ketatkan. Bengkung saya guna yang tradisional zig zag tu jenama bornda. Minyak sapu kat perut saya guna sari ayu. Sampai sekarang masih berbengkung lagi. Tapi saya rasa nak berbengkung lebih 40 hari. In shaa allah kalau rajin. Tapi akan berusaha jugak sebab annoying tengok perut menggelebeh. Sangat la tak cantik.

Bertungku
Bertungku husna ni buatkan. Tapi jujur saya tak suka bertungku. Tak kisah la sape yang buat saya memang tak suka sebab ade sesetengah tempat tu sensitif. Kena je rasa panas dia lagi kuat dari tempat lain. Jadi saya tak suka. Tapi husband kata nak buatkan. Kalau betul tengok la dia buat camne. Kalau tak selesa jugak memang tu la kali terakhir saya bertungku.

Mandian
Saya mandi guna air suam je. Mak saya sempoi je takde herba2. Sampai sekarang pun dekat sebulan masih mandi air suam. Takut nak mandi air sejuk.

Permakanan
Masa dok umah mak, hari2 mak buatkan sup sawi atau sup ikan selar. Ada masa mak buatkan ikan bakar jugak. Yang tu la yang saya makan. Tapi kadang2 tu makan jugak benda lain tapi rasa sikit je. Air sejuk selalu gak merayu kat husband nak minum sikit. Sikit je. Dia bagi je tapi kalau mak tau memang kena marah. Saya cepat rasa haus. Sekejap je dah rasa haus. Memang kalau boleh air tu sentiasa ada kat sebelah. Sebab tu bila nampak air sejuk tu tak boleh tahan. Nikmatnya dapat minum. Balek dungun hari2 saya buat sup ayam. Tapi hari tu saya melantak macam2. Saya makan coklat, lada hitam, kerepok keping dengan n. goreng cili padi. Esok tu nurul jannah meragam. Banyak kali dia berak. Kesian dia. Lepas dari tu saya start balek makan sup ayam jer. Takmo dah sentuh macam2. Nanti effect kat baby sebab kita bf diakan. Effect kat susu yang kita bagi. Sian jannah.

Luka jahitan
Saya bersalin kena jahit banyak sebab baby besar dan lagi satu sebab saya tak pandai teran. Jadi baby lama sangat takut dia lemas akhirnye terpaksa gunting. Memang sakit sangat kat bawah tu. Nak jalan pun susah. Baru la saya tau kenapa orang lepas bersalin jalan slow2. Saya ni nak duduk pun sakit. Apelagi nak buang air besar. Rumah mak tandas cangkung. Memang sakit sangat la nak berak. Duduk dalam tandas lama giler. Rasa nak nangis pun ade jugak. Nasib baik doktor ade bagi ubat lembutkan najis dengan ubat senang berak. Kalau tak, lagi la sakit nak meneran. Boleh koyak jahitan tu. Saya pun makan betik nak make sure hari2 berak. Balek dungun saya tak beli betik. Jadi saya sembelit. Susah sangat nak berak. Sampai luka bawah tu ea sebab tahi keras. Berdarah banyak. Dah lepas tu baru beli betik. Itu pun ngeri nak membuang sebab luka kat bawah tu. Tapi kena jugak tahan. Tak sanggup kekuar tahi keras lagi. Bertambah2 la lukanya. Jahitan saya masih tak baik lagi. Dah dekat sebulan. Nak tahu kenapa. Sebab saya lasak sangat. Hari ke 4 lepas bersalin saya gi manjaku beli barang baby. Lepas tu siap gi kenduri kawan saya lagi. Tak sedar diri tengah sakit. Nak jugak berjalan. Jalan pun slow2 sebab sakit. Sebab tu sampai sekarang tak baik lagi. Jahitan pun dah jadi serabut sebab tak jaga betul2. Tapi tak rasa sakit sangat. Boleh je jalan laju. Tapi tak sembuh lg la. Nifas pun masih ada lagi jadi memang kena rajin tukar pad. Takut ada jangkitan kuman kat tempat luka tu.

Jadi nak ikutkan memang saya tak berapa ikut sangat berpantang. Harap2 tak effect la kat badan.


Okie. Itu je.

Wasalam

1 comment:

  1. ooo... teng ya kongsi pengalaman berpantang ni. firt time bc pengalaman camni hehe

    ReplyDelete