Bismillahirrahmanirrahhim sebagai pembuka kata.

Selamat Datang ke blog saya yang tak seberapa ni.Bukan untuk menunjuk apa yang ada cuma sekadar untuk berkonsi beberapa cerita dan sebagai satu coretan kenangan buat diri saya sendiri dimasa hadapan.Boleh panggil saya Ain!!Umur 27 tahun (2015).Selamat berkenalan semua... =)


Terima kasih kerana sudi membaca.

Friday 16 January 2015

Pengalaman jaga anak pertama

Assalamualaikum,

Pengalaman jaga anak pertama untuk saya yang takde pengalaman ni sangat la menguji tahap kesabaran. Masa hari dia lahir tu ok la sebab bukan saya yang jaga. Nurse kat gmc yang jaga, diorang la yang mandikan, susukan dan tidokan. Masa ni saya takde susu badan lagi jadi diorang bagi susu tin. Hari kedua saya keluar hospital petang. Jadi bermula la tugas saya jaga baby. Itula kali pertama saya basuh berak dia. Susu masih bagi susu formula tapi mak yang tolong buatkan. Dia dah mula meragam. Menangis jer sampai saya tak tahu kenapa. Kalau dia cakap senang sikit tapi kita ni kena teka sendiri. Masa mula2 tu kekok jugak sebab banyak benda tak tahu. Sejujurnya saya stress sebab dia menangis jer. Sampai la ke malam. Malam tu saya bagi mak yang jaga sebab saya dah tak daya dah. Bila mak jaga elok je dia tido. Dia bangun malam pun kejap je. Bagi susu tidor balek. Siang dia tido. Malam ketiga pun macam tu. Bagi kat mak jugak. Saya tak tahu la kenapa dengan saya dia taknak tido. Mungkin salah teknik kot. Kesian kat mak kena tidokan dia dan berjaga malam kalau dia bangun sampai demam mak. Sorry mak... Tapi memang saya takde tenaga. Dengan tahan sakit kat bawah lagi. Memang menguji kesabaran sungguh. Hari keempat saya berusaha untuk jaga dia sebab dah 2 malam mak jaga. Masa ni dah bagi susu badan tapi tak banyak pun yang ada. Saya bertahan la taknak bagi susu formula. Sebab tu la kot dia nangis sebab tak cukup susu. Saya cuba bagi dia tak nangis. Tak daya sangat sebab tak cukup tido. Mengantuk sangat. Tapi saya gagahkan diri jugak sebab takkan saya nak harapkan mak. Nanti saya balek dungun mak tak ikut jadi saya jugak yang kena jaga. Dalam kol 4 saya mengalah. Saya tak berjaya jugak. Akhirnya bagi jugak kat mak. Hah tido dia.. Saya pun ambik masa tido jugak. Tak daya sangat. Seriusly. 3 4 hari tu berapa kali saya nangis sebab penat dan tak cukup tido. Dengan susu badan sikit. Sampai rasa nak give up tapi saya tahu tak boleh. Memang stress sebab dengan takde pengalaman sampai tak tahu dah nak buat ape. Saya dah cakap dah kat husband awal2 ni memang saya perlu sangat sokongan dia sebab ni kali pertama. Husband pun banyak tolong. Banyak sangat. Dia la yang gi kedai baby ke kalau barang tak cukup, beli apa yang saya nak, gi sorang2 je dan buat ape yang patut yang memang saya tak daya buat. Dia pun dah terabai sikit sebab saya dok layan baby je. Sian dia. Thanks abg. Untuk segalanya ni saya pegang pada ayat ni "The beginning is always the hardest". Jadinya saya kena bersabar. In shaa allah lama2 ok. Mula2je sebab kita tak biasa dan segalanya masih baru jadi ambik masa untuk sesuaikan diri. Hari ni hari ke 27 sejak dia lahir. Alhamdulillah segalanya berjalan lancar. Berminggu jugak nak sesuaikan diri. Sekarang baru rasa senang je jaga baby baru lahir ni. Masa mula2 tu kita x tau 'peel' dia macamane. Sekarang dah tahu dah kalau dia nangis kenapa, nak bagi susu bila. Anak saya banyak meragam pun sebab dari hari ke 6 sampai la hari ni dia ada masalah susah bernafas. Hidung tersumbat sebab selesema. Dah pegi klinik tapi tak hilang jugak. Sekarang kalau dia menangis je dah tahu dah hidung dia tersumbat. Selalunya belah malam. Jadi dah biasa saya tak kisah pun kalau tak tido. Lagi kesian kat baby sebab susah bernafas. Kalau dia nangis selain hidung tersumbat samada dia berak, lapar atau perut kembung. Dia nak cakap tak boleh tapi kita kena alert sendiri la. Sekarang saya dah boleh buat semua keje. Jaga baby, masak, basuh kain, kemas rumah. Sekarang pun dah tahu dah macamana nak bagi dia tidur. Kalau dia tidur saya pun ambik masa tido jugak sebab malam pun tak cukup tido. Kalau tido pun tido2 ayam sebab selalu tengok2 kan dia takut dia muntah ke. Alhamdulillah berkat kesabaran in shaa allah semua akan mudah. Saya pun masih kena berusaha lagi untuk yang lagi baik. Semoga kami suami isteri dapat jaga dan didik amanah yang allah bagi pada kami.

Untuk yang bakal jadi mom to be bersedia la mental fizikal untuk terima kehadiran orang baru terutama anak pertama. Biarla orang asyik tanya bila nak ada anak. Make sure diri sendiri bersedia sebab kita yang akan jaga bukan diorang.Banyakkan membaca pasal bayi.Saya share ni pun bukan sebab merungut ke ape tapi just nak share macamana saya hadapi kehidupan baru ni supaya dapat bagi idea kat mom to be.

Nak hadiah gambar lagi.hehehe


P.s: Saat paling indah bila tengok dia tersenyum. Hilang semua penat.... sayang nurul jannah safiyyah. Love u suamiku.....
Okie itu je.
Wasalam.

No comments:

Post a Comment