Bismillahirrahmanirrahhim sebagai pembuka kata.

Selamat Datang ke blog saya yang tak seberapa ni.Bukan untuk menunjuk apa yang ada cuma sekadar untuk berkonsi beberapa cerita dan sebagai satu coretan kenangan buat diri saya sendiri dimasa hadapan.Boleh panggil saya Ain!!Umur 27 tahun (2015).Selamat berkenalan semua... =)


Terima kasih kerana sudi membaca.

Monday 12 January 2015

Pengalaman bersalin anak pertama part 2

Assalamualaikum,

Sambungan dari entry sebelum ni.

12/12

Start dari kol 12 tu sampai la pukul 4 pagi, berkali2 saya gi toilet shishi. Tak tahu kenapa tapi saya rasa saya tak minum banyak air pun. Tapi tiap kali shishi mesti banyak air keluar. Tak ingat berapa kali saya pegi tapi memang malam tu tak tido langsung sampai la pukul 4 contraction bermula. Masa awal2 tu tak tahu pun yang tu contraction. Ingatkan sakit2 biasa jadi saya ignore je sebab sakit dia tak kuat. Tapi bila dekat kol 5 tu makin kuat baru teringat ni sakit contraction agaknye. Jadi masa tu dah cakap dalam hati kalau betul contraction saya nak sakit kat rumah je. Lagipun anak pertama selaluhya nak tunggu bukaan lama.At least kalau nak gi hospital pun saya prefer lepas subuh selesa sikit nak solat kat rumah. Masa ni tak cek lagi contraction selang bape minit. Tak larat nak ambik jam. Saya pun tak kejut husband sebab boleh tahan sakit lagi. Tapi kol 5 tu tiba2 husband terjaga. Soalan pertama dia tanya sayang sakit ke? Saya terus jawab ni contraction kot. Abang tolong ambikkan jam nak tengok bape minit. Tengok2 selang 4 minit. Saya cakap dengan husband nak gi lepas subuh. Tapi hasrat tu tak tercapai. Dia suruh gi masa tu jugak. Siap2 terus pergi. Sampai je gmc cari pintu masuk. Dah jumpa beberapa kali ketuk baru ada orang jawab. Rupenye ade loceng. Kami yang tak perasan. Mane nak perasan tengah sakit2 tu. Nurse cek bukaan n ctg. Bukaan masih 4cm. Betul2 lepas cek bukaan tu dengar azan. Husband minta izin bawak saya gi solat dulu. Gi toilet bersihkan darah dan terus mandi dalam keadaan sakit tu. Tunggu tak sakit cepat2 solat subuh. Lepas tu baring je atas katil menahan kesakitan. Memang teruk sangat rasa. Macam ni rupanya sakit contraction. Sakit sangat. Jadi minta nurse bagi ubat tahan sakit. Kena cucuk kat bontot. Masa sakit tu mampu sebut allah je. Sambil tu berdoa supaya bukaan cepat bukak. Masa kol 730 saya cakap nak teran sangat. Nurse datang cek dah 8cm. Bersyukur sangat masa ni sebab sekejap je bukaan dah sampai 8cm. Dalam masa 1jam setengah dah bukak 4cm jadi tanye nurse agak2 bila boleh bersalin. Dia kata kalau cepat bukak macam ni kejap lagi dah boleh bersalin. Terus dia bawak gi labor room. Dalam hati banyak cakap sabar..sabar..lagi 2 cm je. Dalam kol 830 dah bukak 10cm tapi nurse tak bagi teran lagi sebab jalan bawah tak bukak luas lagi. Baby pun tak nampak kepala lagi. Lagipun masa tu tengah tunggu dr zana datang. Masa menunggu tu memang sakit sangat sebab kena tahan dari meneran. Memang nak meneran sangat. Sakit sangat2 bila tak dibenarkan teran. Kol 9 tu dr zana datang dia suruh teran. Memang itu la saat saya tunggu. Nak meneran. Sekuat hati teran. Tapi saya banyak kali fail sebab salah pernafasan. 1st teran je betul bila ambik nafas baru dah kelaut.....semua lari cara teran tu. Lama jugak ambik masa. Lagi satu katil saya tu licin jadi sekejap2 saya akan kebawah. Sangat la tak selesa. Husband sentiasa kat sebelah bagi kata2 semangat. Tapi saya tak berapa dengar pun sebab sakit. Fikiran melayang tak tentu pasal. Masa ni saya nak cakap yang saya tak rasa pun sakit contraction mungkin sebab ubat tahan sakit tadi dah jalan. Jadi masa teran tu saya konfius eh ni contraction ke. Tapi saya teran je. Redah jela. Masa ni jugak la saya rasa mengantuk sangat. Jadi otak tak fokus sebab mengantuk. Rasa nak tidor je. Masa teran pun nurse jenuh suruh saya bukak mata. Tapi mata ni berat sangat. Saya tak rasa sakit contraction or sakit nak meneran. Saya rasa sakit bila nurse tu tolak perut saya bagi baby cepat keluar. Yang tu pun salah satu benda yang buat saya tak fokus. Kuat kot nurse tu tolak perut saya. Lama jugak ambik masa sebab salah teknik teran. Akhirnya dengan kuasa veto dr zana gunting jugak kat bawah. Husband tengok darah terpecik. Dengan muka ngerinya dia tengok. Tapi saya tak rasa ape2. Lepas tu teran kuat hah keluar sudah permata hati kami. Lega sangat.  Berat baby 3.6kg sebab tu kena gunting jugak sebab besar.Nurse bawak mandikan. Masa ni saya tak pikir lagi pasal anak saya ni. Yang saya tahu saya nak tido. Lepas nurse mandikan baby dia bagi saya cium kejap. Lepas tu husband iqamatkan dgn tahnik sementara saya kena jahit kat bawah. Setel tu husband terus tolong saya bawak masuk bilik. Masa masuk bilik ni saya tengah mamai lagi. Borak2 dengan husband. Tiba2 saya rasa sakit kat rahim. Sakit macam senggugut. Lepas tu keluar darah yang sangat banyak mengalir macam air paip. Masa ni saya ingat darah nifas. Jadi bagitau husband. Lepas tu keluar lagi. Habis katil saya penuh darah, siap bertakung lagi. Betapa banyaknye darah keluar. Jadi husband terus tekan bell panggil nurse. Mula2 sorang je nurse masuk lepas tu 3 4 orang terjah bilik saya. Nurse seluk kat bahagian bawah tak tahu la dia buat ape. Saya dah tak kesah kena seluk sebab sebelum ni cek bukaan pun kena seluk jugak. Memang sakit tapi sakit yang saya boleh tahan lagi.Darah still keluar banyak. Muka husband dah gelabah sebab nurse ramai2 kerumun saya. Lepas tu dr zana datang seluk lagi. Lepas tu darah dah stop. Nurse bersihkan katil dan tukarkan pad saya. Oh masa ni saya tak kesah dah. Takdenye nak malu2. Memang tak larat sangat. Saya kena masuk air 3 botol.Lepas tu saya tido. Petang mak datang melawat. Tengok baby jugak. Dia dah siap kena sunat dengan dr zana. Jadi habis dah cerita bersalin. In sha allah nanti saya review pasal gmc plak ea. Terima kasih sudi baca panjang lebar ni.

P.s: Saya rasa contraction lagi sakit dari masa nak meneran tu. Mungkin sebab saya dah kena cucuk dengan ubat tahan sakit kot. Tapi saya nak cakap contraction memang sakit. Sakit sangat2.Tak boleh nak cakap sakit macamane. Bagi yang nak tunggu masa ni, bersedia la nak hadapi contraction tu. Yang paling penting belajar teknik meneran. Kalau betul caranya in shaa allah sekejap je baby keluar.

 Itu je.

Wasalam.

3 comments:

  1. bila dah tiba masa meneran memang sakit contraction tibe2 stop ain..hehe. kita pun tau lepas bersalin n borak2 dengan mak, mak sedara, kawan2... sakit sangat2, tapi tak rasa serik pun nak mengandung dan bersalin lagi kan? ...hehe.. tahniah dah dapat baby...baby nama apa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeke..oowhh baru tahu.jd sakit bersalin tu contraction la ea?tp mmg contraction tu sakit sgt2. Alhamdulillah contraction sy sekejap je..mmg x serik nk bersalin lg walaupun masa contraction tu ckp xnk dh la beranak.tp lepas tu dh pk dh nk anak lg.. nama dia nurul jannah safiyyah.

      Delete
  2. Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. Perkara Yang Perlu Di Jangka Ketika Masuk Bilik Bersalin. Penting untuk ibu yang mengandung anak sulung, supaya nanti taklah gelabah sangat. :)

    ReplyDelete